tisdag 13 oktober 2009

Kaos i tillvaron

Almas lillasyster, troligen vid namn Signe, valde att komma till världen lördagen den 26e september kl 07.54. Innan dess hade jag ingen aning om hur lätt det var att kombinera arbete, mat, sömn och träning med bara ett barn.
Nu gäller det att hitta någon sätt att träna på som fungerar. Som tur är har mitt knä som varit mystikst dåligt i tre år blivit lite bättre så att jag kan köra lite försiktig löpträning. 50 min löpträning innebär att träningen tar en timme i anspråk till skillnad från att en timme paddling oftast tar tre timmar i anspråk. Dessutom har jag de senaste åren känt att det varit benen som varit begränsande i paddling över syratröskeln. Lite bättre lokal kapacitet i benen gör att större mängder mjölksyra kan tas om hand.

Jag har tidigare testat att cykla till jobbet men det fungerar dåligt eftersom jag behöver bilen både i arbetet och hemma. Normala träningstider, dvs start vid 18-19 går bort eftersom det tar hela kvällen i anspråk. Jag har tidigare också testat att gå upp snortidigt och träna innan jobbet men det fungerar inte längre eftersom Alma nu går upp samtidigt som jag. Att träna på kvällen när alla gått och lagt sig skulle vara det bästa med avseende på kvalitetstid med familjen men när man går upp mellan fem och sex på morgonen och dessutom sover dåligt på nätterna är det inte lockande att sticka ut och träna vid halvnio-tiden på kvällen. Jag är inte morgonpigg men väldigt kvällstrött.

Idag skall jag testa en ny idé. Jag byter om och sticker tidigt från jobbet, parkerar bilden hemma och sticker ut och springer innan någon märkt att jag kommit hem. Då borde jag vara klar lagom till att den stora middagskrisen bryter ut.

Någon som har idéer på andra lösningar?

6 kommentarer:

  1. Hej,
    Lunchrundan är en lösning som några vänner till mig använder. Jag själv har börjat åka till kontoret en och en halv timme före jag börjar jobba. Kortare köer ger kortare tid i blien. Två morgonrundor i veckan orkar jag med. Jag håller med att det är svårt att få till träningsrundorna med småbarn i familjen. Grattis till tillökningen!
    Mvh/Patrik

    SvaraRadera
  2. Ohh det glamorösa småbarnslivet!
    Lunchpass som sagt. Kanske powernap efter jobb så du pallar kvällspass. 20-21 är ju bra tid. Middagen har sjunkit ned och lagom med lite mat när man kommer hem och inte mycket senare i säng. Sen på helgen utnyttjar man sin sovmorgon till långpass.Sen har man givetvis en respektive som förstår hur viktigt det är att få in träningen, men det har du säkert =)

    Själv funderar jag på att bli stenrik så jag kan köpa strandtomt i Nacka och minimera ställtid för paddling.
    /småbarnsfarsan

    SvaraRadera
  3. Satsa på pappaledighet. Sen skaffar du en ryggstol för "stora" barnet och en vagn med terränggående hjulmönster (låter mycket = bra sömn) till den nyfödde. Då kommer bägge att trivas på dina raska 2-timmars långpromenader både förmiddag och eftermiddag. Kanske inte det som ger det sista flåset men sen stannar du till när lillen sover och gör armhävningar och annat med ryggstolen fortfarande på ryggen...

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen. Jag smet från jobbet strax efter 16 och hann springa 40' innan jag kom hem mitt i middagen. Att stretcha och ta det lugnt efter träningen är bara att glömma men det är det värt.
    En synnerligen förstående fru är självklart en förutsättning, tack Malin!

    SvaraRadera
  5. Annars kan man göra som jag; börja paddla när barnen är så stora att de att de knappt vill veta av en:).

    SvaraRadera
  6. Måste börja med att Gratulera! Hoppas att det gått bra...

    Jag har en kollega på jobbet som sa att varje nytt barn tar 90% av ens tillgängliga tid. Så med två barn borde du nu vara nere på 1% ledig tid :-)

    Jag kan varmt rekommendera att smita från jobbet tidigt någon gång ibland. Det beror förstås på jobb men det finns ju alltid tid att knattra på data-maskins-apparaten på kvällstid. Att spara administration till en trött kvällshjärna funkar bra.

    Att gå ned i tid är oxå något som är gött. Själv jobbar jag 90%. Konstigt nog ger 50 minuter extra egen tid skönt utrymme för både familj och motion...

    SvaraRadera