lördag 17 oktober 2009

Årets bästa paddling


Idag stack jag och Paul Rosenqvist ut och lekte i vågorna med skidorna. Pauls fru Louise körde oss till Yxlö och hämtade sedan upp oss på Ankarudden Torö. Det innebar först 15 km paddling i medvind och med bättre och bättre vågor hela tiden. Tyvärr så avslutades det hela med 5 km paddling i sidvind fullständigt tom på kolhydrater.
Att jaga vågor och surfa är nog den bästa allroundträning man kan få för paddling och samtidig det roligaste som finns. All annan träning syftar till till att orka köra mer medsjö, för det är grymt jobbigt. I medvinden hade jag hade en medelpuls på 160 (85 % max) i en och en halv timme. Fast pulsen är inte riktigt representativ vid denna typ av paddling eftersom adrenalinnivåerna också höjer pulsen. Snittfarten låg på modesta 11,5 km/h men det inkluderar också ett par pauser.
Det som gör träningen så allsidig är att man får träna teknik, balans, kondition, tröskel, frisättning, tålighet, maxstyrka och maxfart under förhållanden som är så varierande att allt känns naturligt.
Sträckan är kalasfin och det är synd att nord-nordostlig vindar på 10 m/s är vanligast under årstider när det också är kallt. Idag körde jag med en begagnad 20 år gammal torrdräkt med ett brynjeunderställ under. Tyvärr fick torrdräkten idg för sig att den var en våt dräkt. När jag reste på mig rann allt vatten ner i fötterna och jag stod i vatten upp till knäna i dräkten. Jag skulle gissa att jag hade ca 3 liter vatten inuti och max 1- 1½ liter av det var svett. Det innebär att det blir ruggigt kallt ruggigt fort när man slutar paddla. Denna dräkt är ändå bättre än det jag körde med två vintrar sedan, galonbyxor med silvertejpade muddar!
Det är synd att bra paddelkläder är så hiskeligt dyra, vem vill lägga en massa pengar på kläder?

Stort tack till Louise för skjutsen och mina underbara svärföräldrar som lekte med Alma hela dagen

3 kommentarer:

  1. Jag förstår inte varför 6 st frisörer valt att annonsera på din sida ;-)

    Men över till väsentligare saker. Låter som en superkul paddling. Var ute idag men på lugnare vatten men hade ändå härligt - och massor av tid att tänka. Och då... Är det klart vem som vann Stockholmscupen?

    SvaraRadera
  2. Mycket märkligt!
    Stockholmscupen är klar och jag tänkte skriva ett inlägg om den snart. Vinnarna i sina respektive klasser blev. Örnsbergs kanotsällskap, Agneta B. Fredriksson (ÖKS) och Jesper Tornebjer (Fridhem).

    SvaraRadera
  3. Det var verkligen en kanon paddling! Det hoppas jag det blir fler av nästa år Wangler! Sluta trammsa om löppning och tappa vikt nu...

    Paul

    SvaraRadera