måndag 7 juni 2010

Cleaver vs Eagle

Jag fick en fråga via mejl där jag ombads kommentera egenskaperna hos Struers Cleaver X. Nedan finns en del av mitt svar med några tillägg:

Cleavern lanserades i början på 80-talet som en ersättare för Lancern efter ett samarbete med köpenhamns tekniska högskola som påstod sig ha hittat den optimala skrovformen. Cleavern revolutionerade också marknaden när den kom.
1988 gjordes en ganska stor förändring av skrovformen med bl.a en mer markerad köllinje, det var detta som gav upphov till tilläggsnamnet "X".
Samma år lanserade även Ted van Dusen sin modell Eagle, den fösta kajak tillverkad i kolfiber som kunde mäta sig i styvhet med Struers träbåtar. Och för många kanotister känns även Eagle snabbare och USA tog sina första kanotmedaljer på OS 88 med denna modell.

-96 gjorde Struer en liten justering av Cleaverskrovet och -98 en lite större förändring som framför allt innebar tightare paddelisätt. Det är denna modell som kallas "Millenium". Många anser att det är det bästa Struer har producerat men jag vet inte heller hur många som har provat Struers nya båtar (ex Power X) de senaste åren. Det var också så jag kom över min Cleaver 1996, då ett år gammal eftersom Anders Gustafsson som sista års junior ville ha de senaste modellen.

Tyvärr så tillverkades det aldrig så många Millenium. Dels eftersom van Dusen modifierade sitt skrov till Eagle II, antagligen fortfarande det snabbaste skrovet som finns men lite nervöst för många. Och dels eftersom han visat världen att det gick att bygga kajaker i kolfiber med samma prestanda som trä. Detta ledde till att fler vågade sig på kompositbyggen och plast är avsevärt mycket enklare att kopiera än trä (vilket är historien om hur ett av världens nu största kajakföretag började växa i Portugal). Fram till ca 1996 körde många i världseliten fortfarande Struer men på grund av konkurrens, en designer som gick bort och en del interna problem så försvann Struer bort från marknaden en period. Jag hoppas att de nu är på väg tillbaka med de nya modellerna som ser lovande ut. Trä ger en oslagbar känsla och med rätt skötsel har kajaken samma egenskaper 50 år senare. I samma lokaler där min Cleaver nu bor har jag även en VKV 48 (10,7 kg tung och 50 år gammal) samt tillgång till en VKV 58 och en K2-Anita i trä

Jag bytte ut min Cleaver mot en van Dusen Eagle II orginal förra sommaren. I den fart jag med Cleavern håller ca 12 km/h ligger jag med Eaglen i ca 12,5 men den känns framför allt kvickare att accelerera vilket är det som gör att den känns snabb.
I vågor, som jag paddlar mycket i, beter de sig lite olika. Cleavern är pga sin raka köl väldigt förutsägbar och påverkas väldigt lite av liten krabb sjö. Nackdelen är en ganska dålig svängradie och att man ibland vid surf efter stora motorbåtar får svårt att snabbt byta position. Eaglen funkar också bra krabb sjö men hoppar lite mer. I Motorbåtssurf är den toknervös och att gå från en perfekt surf till en total bredsida går på en 10-dels sekund. När man har lärt sig dessa egenskaper och håller tungan rätt i mun är den å andra sidan underbar eftersom man snabbt kan skifta position på vågen.

Tack vare att Ted van Dusen introducerade bra och lättkopierade kompositmaterial och dessutom vågade utmana Samsons designfilosofi så har fler företag etablerat sig på marknaden och det har också lett till fler olika kajakdesigner och fler olika skrovformer. Kanske kan man göra paralleller till olaglig spridning av musik på nätet? Inget ont som inte för något gott med sig osv (även om de ursprungliga upphovsmännen naturligtvis har svårt att se några fördelar).

Jag hoppas dock att Struer fortsätter sin verksamhet och ser gärna att fler börjar bygga (för mig) intressanta kajaker med träfaner som armering. Det är en speciell känsla både att paddla och äga en träkajak!

1 kommentar:

  1. Nu skulle det vara kul att läsa ett referat av regerande Långloppsmästaren !

    SvaraRadera